Wszyscy doskonale wiemy, że sport to zdrowie. Jednak zdrowie to kojarzy nam się przede wszystkim ze zdrowiem fizycznym. Poprawa kondycji, pozytywny wpływ na układ oddechowy czy krążenia. Jednak już tak dużo nie mówi się o zdrowiu psychicznym. Aktywność fizyczna a zdrowie psychiczne – ile mają ze sobą wspólnego? Okazje się, że wiele! Ruch pozytywnie wpływa na nasz układ nerwowy i poprawia nasze samopoczucie.

Wpływ aktywności fizycznej na organizm

Aktywność pozytywnie wpływa na nasze zdrowie, między innymi:

  • poprawia funkcję układu mięsniowo-szkieletowego,
  • reguluje poziom stresu,
  • dzięki niej zyskujemy więcej energii,
  • wspiera leczenie nerwicy oraz depresji,
  • redukuje ryzyko chorób sercowo-naczyniowych,
  • zmniejsza problem z otyłością,
  • zmniejsza ryzyko zawałów serca oraz nowotworów.

Regularna aktywność fizyczna pomaga w utrzymaniu świetnej kondycji. Podczas wysiłku nasz oddech zaczyna przyspieszać. W tym czasie organizm potrzebuje aż 15 razy więcej tlenu niż podczas spoczynku. Tym samym płuca pracują efektywniej i lepiej dotleniają organizm (mamy wtedy więcej tlenu we krwi).

Zwiększa się także częstotliwość akcji serca, przez co staję się ono wydajniejsze i sprawniejsze, a przede wszystkim zdrowsze. Nawet mięśnie, stawy i kości stają się silniejsze i bardziej wytrzymałe.

Ruch jest także powiązany z lepszym wykorzystywaniem glukozy, a tym samym zmniejszeniem insulinooporności tkanek.

Zobacz także:

Aktywność fizyczna a zdrowie psychiczne

Uprawianie sportu i regularna aktywność fizyczna pozytywnie wpływają na układ nerwowy, a w szczególności na mózg. Lepsze wykorzystanie glukozy oraz zwiększony przepływ krwi mają ogromny na kontrolowanie nastroju.

Ćwiczenia pomagają się odstresować, odciągnąć uwagę od natrętnych myśli a co najważniejsze w realny sposób zmieniają komórki w mózgu. U osób aktywnych znacznie poprawia się stabilność emocjonalna a także ogólny nastrój.

Aktywność fizyczna odbierana jest przez mózg jako moment stresu. Organizm w celu ochrony mózgu przed stresem uwalnia białko BDNF, które zawiera element ochrony i co najważniejsze naprawczy dla neuronów pamięci. Wydzielają się również endorfiny i inne neuroprzekaźniki, które mają za zadanie ochronić mózg. Oprócz tego neuroprzekaźniki odpowiedzialne są za poprawę nastroju, zmniejszenie bólu oraz uczucie euforii. Lepsze dotlenienie organizmu wpływa również na namnażanie się i wzmacnianie komórek nerwowych. To właśnie wszystkie te mechanizmy zachodzące w naszym organizmie poprawiają pracę całego układu nerwowego i zapewniają zdrowie dla neuronów.

Aktywność fizyczna a samopoczucie

Brak aktywności tak samo źle oddziałuje na zdrowie fizyczne jak i na psychiczne. Czujemy się wtedy ospali, zestresowani, zmęczeni. Mała ilość ruchu lub jej całkowity brak może przyczynić się do rozwoju depresji, nerwicy a także zaburzeń snu i koncentracji. Warto zaznaczyć, że ćwiczenia mogą zredukować ryzyko zachorowania na depresję nawet o kilkadziesiąt procent.

Regularne treningi wpływają na obniżenie się poziomu stresu. Zmniejsza się także podatność na stany lękowe i reakcje nerwowe. Aktywność także pozytywnie wpływa na jakość snu. Gdy czujemy się zmęczeni szybciej zasypiamy a nasz sen jest głębszy i mocniejszy. Tym sposobem z rana wstajemy wypoczęci i pełni energii.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">HTML</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*